Stig Lommer kunne altid fylde sine programmer med annoncer. Og ville en kunde bruge Dirch, eller andre af skuespillerne på ABC, som trækplaster, var det ikke noget problem, vidner mange af teatrets programmer om. Grellest er det i teaterprogramemt for SOS - Sømænd og svigermødre, hvor Dirch er at finde ikke i færre end 9 annoncer i den lille pamflet.
Og at Dirch ikke sagde nej til noget, vidner de mangeartede reklamer, for alt mellem himmel og jord, om. Og kunne man ikke finde på en god ide, så kunne man altid smide et billede af en smilende Dirch, ind i annoncen. Det var ikke superoriginalt, men det var nok. Publikum og annoncør var glade - og Dirch (og Lommer) har sikkert smilet hele vejen hen i banken.
Stig Lommer var en ørn til at markedsføre sine revyer. Og hvad var mere nærliggende, end at plastre programmer for revyerne til, med ansigtet på hans guldfugl? Dirch blev ofte brugt som blikfang, for annoncører i ABC Teatrets programmer. Herunder er det forskellige små annoncer for avisautomater, spisested, portvin, spegepølse, STAR øl, et renseri og ABC selv, fra programmet til farcen "SOS - sømænd og svigermødre" fra 1960-61.
Motivet var ikke så vigtigt, det blev ofte genbrugt - og varen var også underordnet. Vigtigere var det, at annoncøren kunne prale med, at selveste Dirch Passer optrådte i en reklame for deres produkt.
Fotos fra programmet / Det Kongelige Bibliotek. Beklager den svingende kvalitet.
I teaterprogrammet til Carmen Jensen, foldede Dirch sig ud som soldat, bevæbnet til tænderne med et Kodak Instamatic kamera.
Både han og Kjeld Petersen lagde ansigt til en lille sjov tegning, der reklamerede for Irma kaffe. Og så var det bestemt ikke den eneste gang, Dirch reklamerede for kaffen fra Irma.Det blev også til reklemfilm, og optræden som kaffeserverende tjener i sporvogn.
Begge overskrifter byggede på ordspil. Irmas overskrift legede med en anden velkendt revy på ABC. Kodaks overskrift, var den mere slidte: Man kunne altid klemme et Passer ind, hvis man ikke kunne finde på andet: Ja, det passer... Passer passer piger... Dirch Passer hund...
Fotos fra programmet / Det Kongelige Bibliotek.
Kigger man efter, er der bemærkelsesværdigt mange reklamer for alkoholiske drikke, taget i betragtning, at Dirch en gang i et interview har nævnt, at han ikke brød sig om at reklamere for alkohol. I programmet for Latterorgie, er det Den Gule Enke, Dirch foreviger med sit kanonkamera. Men også smedearbejde var Dirch ikke for fin at lægge navn til, som med den annoncen for V. Fiedler A/S, der breder sig over to sider i programmet.
Fotos fra programmet / Det Kongelige Bibliotek.
Da Kellerdirk Bros. var på deres højeste, strøede Lommer småannoncer for komikerduoen, ud i ABC's programmer, med gavmild hånd. De behøvede ikke at variere i udformning, som de to viste, fra hhv. programmet til Foraar i ABC og Paa slap line vidner om. De er stort set identiske.
Teksten kunne variere en anelse: For første gang, for anden gang, for tredje gange, for uigenkandeligt tredje gang... aldrig noget med sidste. I enkelte annoncer er de to komikere tegnet, set fra nakken.
Fotos fra programmet / Det Kongelige Bibliotek.
Det er næsten selvfølgeligt at Dirch måtte reklamere for tøj. Ser man på billeder af ham, gennem tiden, var han altid uhyre velklædt. Også her i annoncen fra programmet til Naar engle elsker, for Champion beklædning, hos english house. Bemærk the stiff upper lip.
Fotos fra programmet / Det Kongelige Bibliotek.
Hvad var mere nærliggende, end at reklamere for Dirchs egne pladeudgivelser, når man nu kunne forvente, at det var hans egne fans, der sad med teaterprogrammet i hånden? I programmet til Knaldperler på ABC, benytter Elizabeths... sludder - Philips, sig af muligheden for at nå ud til Dirchs fans, ved at promovere hele to pladeudgivelser: En plade der prydes af Kellerdirk, men som indeholder et enkelt nummer med Dirch, samt et par stykker med Kjeld Petersen. Og titelmelodien fra "Det var paa Rundetaarn" med Dirch og Ove Sprogøe.
Fotos fra programmet / Det Kongelige Bibliotek.
Da Dirch optrådte i Cirkusrevyen, fortsatte brugen af ham i reklamer. Annoncen for Alfred Christensen stammer fra programmet fra Cirkusrevyen 1971, hvor en lille Josefine også medvirker.
I 1974 valgte man at fejre Dirchs 25 års revyjubilæum i Cirkusrevyen. Programmet dette år var ekstra stort og prangende, og bland annoncørerne var Billedbladet, hvor Dirch i en en årrække havde sin faste klumme, Dus med Dirch. Annoncen var udformet som den populære side, med et markant logo i bunden. Jubilæet blev også fejret med en udgivelse af et dobbelt album, med revyhøjdepunkter
fra de de 25 år. Albumforsiden var prydet af Dirchs figur, Ellery Karpatersen, privatdetektiv fra Cirkusrevyen 1972.
Fotos fra programmerne / Det Kongelige Bibliotek.
I programmet fra Klaus Paghs opsætning af "Solstik", finder man disse to reklamer, der må siges at være i hver sin genre.
Først har vi en annonce for White Horse whisky, som Dirch holdt meget af.
Dirch skulel have udtalt: "Jeg dur ikke til at være doner sammen med Jørgen Ryg. Vi har ikke samme blodtype. Jeg har White Horse, han har Johnnie Walker."
Den anden annonce e rnoget mere afdæmpet: En lækkersulten Dirch, der nyder en Frisko is. Bemærk den finurlige overskrift, der har indlemmet stykkets titel i sig.
Fotos fra programmet / Det Kongelige Bibliotek.
Denne reklameplakat for Duryps Syntal, er et godt eksempel på, hvor kreativ Stig Lommer kunne være i sin markedsføring.
Godt gemt af vejen i teksten, kan man se, at det i virkeligheden er en reklame for revyen "Paris-København" fra 1955. Og med Kjelledirks to karakterer, de mildest talt alternative malere, Brødrene Tapetersen, var det jo oplagt, at reklamere for maling.
Plakat.
Denne reklame, på engelsk, for fiaskoen "Stig på!", finder man i prgrammet for showet. Den var nok ment til et udenlandsk publikum, men hvordan de udenlandske gæster skulle se annoncen, i programmet, er uvist. Og om de har kunnet forstå, og set det morsomme i, alle Lommers undersættelser, er nok også tvivlsomt.
Fotos fra programmet / Det Kongelige Bibliotek.
Det er ingen hemmelighed, at Hanne Passer var en driftig kvinde, og det var jo oplagt, at hendes butikker averterede i programmerne til de forskellige shows og revyer. Den første annonce er fra programmet til "Stig på!", og viser i sin enkelhed, regningen på de rekvisitter som Stig Lommer erhvervede til showet, gennem Hanne Passers butik "Victoria på Jægersbrog Allé. Det viesr også, at fjer, er en bekostelig affære...
Den anden er af ældre dato, og fra en program for Cirkusrevyen. En reklame for Hanne Passers butik i Nyhavn, sikkert opkaldt efter datteren.
I 1968 stillede Dirch selv op for Hanne Passer, til Cirkusrevyens program. Det kom der den smukke annonce, med en barmfager Dirch ud af. Han kunne jo godt have købt sit tøj i butikken - han spillede i hvert fald en del kvinderoller...
Fotos fra programmerne / Det Kongelige Bibliotek.
Denne skræmmende annonce, stammer fra soldaterfarcen Bum. Programmet er højt og smalt, og det har man fået denne aflange madrasreklame ud af, for firmaet Royal. Indsat er det skræmmende topfoto af Dirch, samt Royal loget med det fængende slogan: Et leje uden lige!
Hvad den underlige madras, med det indsatte hoved, og de udstikkenede fødder skal symbolisere, må læserne selv prøve at regne sig frem til.
Den anden reklame for Royal madrasser, stamemr fra programmet til Det lille ABC hus. Bemærk navnetrækket fra en anden ABC revy, der er benyttet som overskrift.
Fotos fra programmet / Egen samling.