Handling og replikker
Mens grev Klaus arbejder på et apotek som farmeceut, opfinder han i sin fritid parfume sammen med sin onkel Matthias.
Klaus kommer for tidligt hjem fra arbejde for at fejre det, men ser sin kone have besøg af en anden - Godseejeren. Godsejeren - kronisk hypokonder - er kommet for at købe en sjælden bog fra grevens samling, men omstændighederne gør, at grev Klaus ser ham kysse hans kone. Vred og såret tager Klaus tilbage til apoteket.
Klaus tror at hans kone er ham utro, og opsøger derfor alene, sin tante Heralda på Mosekloster Slot, for at bede om et lån, så han kan tage til Paris for at sælge parfumen. Onkel Matthias, som Klaus laver parfumeen sammen med, arbejder som gartner i slottes gartnere, og Klaus erfarere at onkel Matthis ikke er særligt skarp til det der med penge, og at gartneriete er på nippet til at ryge på tvangsauktion.
Tante Heralda er en barsk kvinde, og hun skælder Klaus ud, for at være for god af sig - men hun vil ikke høre tale om, at Klaus lader sig skille. Hun låner ham penge til turen, under forudsætning af, at Dagny, Klaus kone ikke skal med, men istedet skal bo på slottet hos hende, til Godsejerens udelte irritation.
Men selvom tante leger anstandsdame, stjæler Godsejeren sig til et kys i ny og næ. Klaus’ rejse går godt, og kort før hjemerejsen møder han en mystisk dansk dame på en bar - ”Kald mig Betty” - som han byder på mad. Da det regner efter barens lukketid, byder Klaus hende med hjem på sit værelse, for at sove - man er vel en gentleman. Næste morgen misforstår Klaus situationen, og Betty stikker af. Vel tilbage i Danmark, mødes alle på slottet, og en vis frøken Elisabeth von Holten dukker også op. Det er ”Betty” - eller det nu også det? Det viser sig at Elisbath er datter af en af onkel Matthias venner. Imens skryder Dagny løs, om hvad hun skal bruge alle de dejlige penge til, som Klaus kommer til at tjene. Hun får imidlertid en prop da Klaus bekendtgør at alle pengene skal bruges til gartneriet, som Klaus vil drive personligt. Så vil Dagy skilles, og flygter hen til Godsejeren. Betty stikker også af, men savner Klaus... men bedst som alt ser mest sort ud, så lysner det.
Bedste replikker:
- Hun tilhører rent ud sagt prostitutionen!
- Ja, det afslører jo en vis kvindelighed..!
- Du er en Fandens plage - men en Guds gave!
Persongalleri mm.
Lykke paa rejsen
Dirch Passer rolle:
statist, mand på bar
1947
71 min
sh
Premiere i Palladium 21/6 1947
Instruktion Christen jul
Teknisk instruktion Søren Melson
Manus Christen Jul og Kirstine Andersen
Foto Einar Olsen
ass. af Henning Kristiansen
Musik Svend Erik Tarp
Dekoration: Erik Aaes
Klip: Edith Schküssela
Prod: Palladium / Tage Nielsen
Medvirkende:
Erlings Schroeder
Ingeborg Brams
Elsa Kourani
Asbjørn Andersen
Peter Malberg
Maria Garland
Karen Berg
Olaf Ussing
Grethe Bendix
Ellen Margrethe Stein
Vera Lindstrøm
Valborg Neuchs
Kal Jørgensen
Grethe Bendix
Poul Holck Hofmann
Ego Brønnum-Jacobsen
Anmeldelse og info
Dirchland:
Dirch er med som statist som bargæst, og man ser ham kun i ganske få sekunder.
Sødt lystspil, med spredte små skuespillerperler. Især er Peter Malberg dejligt kugleskør og på tværs som Onkel Matthias. Og Ingeborg Brams en skøn pest som Dagny. Rengøringshjælpen hedder i øvrigt fru Støvtofte...og ser også sådan ud.
Anmeldelsen i Gyldendals Filmguide:
Den handlesvage grev Klaus Segeberg ( Erling Schröder) gift med den kokette Dagnye (Ingeborg Brams), arbejder som apoteker. Han opfinder en ny parfume og sælger den til Paris. Her forelsker han sig i den mystiske prostituerede Betty. Tilbage i København møder han atter Betty under navnet Elizabeth van Holten. Og imens trøster Dagny sig med en godsejer (Asbjørn andersen)
Den altid meget følelsesgrebne Erling Schröder kan være en katastrofe for en film, men her er der noget afvæbnende ved hans erotiske uskyld. endelig alene på et parisisk hotelværelse med den prostituerede Betty (spillet af Else Kourani som en erotisk isboks) varmer han hendes kolde, våde fødder i sit skød og viser en kysk indfølingsevne, der foregriber ”den bløde mand” med mange årtider. En vis kulturel fernis (Svend Tarps musik) præger filmen, der e ren ganske underholdende kuriositet, lavet af Christien Jul, som arbejdeede sammen med Carl th. dreyer på manuskript til ”Vampyr”. Jul forsøger sig efter tur med følsomt melodram, jævn farce, erotisk lystspil og hyggespredning, uden større held. Men filmen har forbavsende indfald, f.eks. at gøre et par ud af en bøffelagtig Asbjørn Andersen og en æggende Ingeborg Brams. Ganske vist har Andersen smidt sine uundværlige hornbriller, men hans stjålne kys og tilnærmelser i høet skal ses for at blive troet. Filmens seriøse pointe er, at Brams figur optræder som den virkelige luder i sin jagt på en velstående ægtemand, men Else Kouranis Bett kun bliver tvunget over i jobbet af uheldige omstædnigheder.
Gyldendals Filmguide gav den 1 stjerne - svarende til ”Interessant eller
acceptabel i sin genre”.